לאן שמודעה קטנה יכולה להוביל

לאן שמודעה קטנה יכולה להוביל

הכל התחיל בקיץ שעבר במודעה קטנה...

22.6.17

מאת לירון תמם

 

לאן שמודעה קטנה יכולה להוביל

הכל התחיל בקיץ שעבר במודעה קטנה שהתפרסמה על הקיר שלי בפייסבוק. מסוג המודעות שפייסבוק מפרסמת אחרי שהיא מנטרת ועוקבת אחרי תחומי העניין של המשתמשים שלה. המודעה הזמינה להירשם לקורס אימון מנטאלי לספורטאים שנערך במרכז לפסיכולוגיית ספורט.

האמת היא, שבכלל לא חשבתי על הכיוון הזה, אומנם אני מאוד מתחבר לפסיכולוגיה ומאמין גדול בחיבור של התחום לספורט, אך מעולם לא חשבתי ללמוד על כך. הייתה לי כוונה להירשם לקורס שמתעסק בכתיבה שיווקית באינטרנט, מתוך כוונה להתמקצע בתחום ולהוסיף כלים נוספים למקצוע ממנו אני מתפרנס. אך כמו שנהוג לומר- אדם מתכנן תוכניות ולרוב הן משתנות. 

היה משהו במודעה שעניין ומשך אותי, אז נכנסתי לאתר האינטרנט של המרכז. אני מודה שסביר שמי שיכנס לא יתרשם יתר על המידה, האתר אינו מעוצב כמו שאתר שיווקי אמור להיות, אך יש בו מספיק מידע רלוונטי ומעניין. אז התחלתי לחשוב על העניין ברצינות. התייעצתי עם מי שחשבתי שיכול לעזור לי לקבל החלטה, וכך ניגשתי לראיון היכרות במרכז הטניס ברמת השרון (שם נערכים הלימודים אצל ד"ר אלן כץ -מייסדת ומנהלת המקום). היא סיפרה לי על אופי הלימודים והנושאים שאנחנו אמורים ללמוד וכן על שני המסלולים ביניהם אני יכול לבחור (מסלול רגיל ומסלול עם פרקטיקום של  60 בקבוצת ספורט), אחרי התלבטות קצרה בחרתי להירשם למסלול רגיל ללא פרקטיקום.

 

לירון במרוץ הרצליה

 

כך באוקטובר האחרון התחלתי שנה של לימודים של אימון מנטאלי לספורטאים יחד עם קרוב ל-20 חבר'ה-  מאמנים, מדריכי כושר, ספורטאים וחובבי ספורט.

מה כולל הקורס

הקורס נמשך במשך שנה אקדמית והמפגשים נערכים מדי יום שישי במשך שלוש שעות ורבע מהבוקר עד הצהריים. מדי שבוע לומדים נושא מסוים שקשור ישירות להתנהלות מנטאלית מחוץ ובתוך המגרש, וכן נושאים עקיפים שיכולים להשפיע על ההתנהגות של הספורטאי בחיים בכלל, ובזמן אימונים ותחרויות בפרט.

אפשר למצוא בקורס נושאים כגון, יצירת מוטיבציה, ריכוז והתמקדות באימונים ומשחקים, דמיון מודרך, נהלים ושגרה לפני תחרויות, מנהיגות, גיבוש אצל שחקנים, פסיכולוגיה חיובית, עבודה עם מאמנים (הן של הספורטאים עצמם והן של מאמנים מנטאליים), עבודה עם הורים (כנ"ל), עבודה עם יחידים ועם קבוצה, התמודדות עם פציעות ספורט, מיינדפוליינס, עבודה עם ילדים, היבטים ייחודיים לנשים בספורט, ספורט נכים, ועוד.

השיעורים מועברים על ידי מרצים שונים, מרביתם מאמנים מנטאליים לספורטאים (חלקם אף היו חלק מהמשלחת האולימפית של ישראל לריו), בנוסף ישנם מרצים שהיו ספורטאים בעברם וכן כאלה שמגיעים מעולמות תוכן אחרים. במהלך השיעורים מוצגות מצגות שהמרצים מכינים וכן סרטונים שמציגים סיטואציות שונות מעולם הספורט ובכלל, אשר קשורות לנושא הנלמד. השיעורים כוללים גם מטלות שונות בין התלמידים ודיונים פעילים על כל נושא ונושא.

אני חייב לומר, שכאן יש מצויות שתי נקודות החולשה של הקורס. הראשונה, לעיתים רשימת המרצים נראית מעט קצרה כך שבחלקם נתקלים שוב ושוב, דבר שיוצר תחושה של מונוטוניות. החולשה השנייה היא (ואני מציין זאת כאחד שבילה כמה שנים טובות על ספסלי האקדמיה) שהיה לי מוזר שהקורס התבסס על מצגות ולא התעמק יותר במאמרים וסקירת מחקרים כמו שהייתי רגיל (אף על פי שהוזכרו לא מעט מחקרים במהלך השיעורים עצמם)

בסופו של דבר, מטרת השיעורים היא להקנות לתלמידים כלים וידע לאימון מנטאלי של ספורטאים. אני מניח וגם יודע מתוך ניסיון, כפי שאציג בהמשך, שחלק מהכלים והידע, יכולים לבוא לידי ביטוי גם באימונים או תחרויות כשלנו.אם מבינים את החומר ויודעים כיצד להשתמש בו נכון, הוא לא נשאר רק בגדר תיאוריה שמוצגת בכיתה אלא הופך לאמיתי וכל אחד יכול לעשות בו שימוש.

למי הקורס יכול להתאים

כפי שציינתי, בקורס לומדים מאמנים, מדריכי כושר, ספורטאים ואנשים שאוהבים ספורט ורוצים להכיר היבט נוסף שלו, היבט שכולנו מכירים אך לא תמיד הוא נמצא בקדמת הבמה (להבדיל מהיבטים מעשיים של אימונים).

אני מאמין שהקורס יכול להועיל למאמנים שכן הם יכולים למצוא בו כלים שונים כיצד לגשת למתאמנים שלהם, בין אם זה בתחום הריצה, שחיה, רכיבה על אופניים או בקבוצות אימון. כיום זה מאוד נפוץ שספורטאים עובדים עם מאמן מנטאלי או פסיכולוג, כך שגם אם מדובר בקבוצה חובבנית, (למשל קבוצת ריצה) אני בטוח שהמאמן יוכל למצוא עניין בכלים שנועדו לעורר מוטיבציה, לדחוף ולעודד את המתאמנים שלו בשלבים שונים באימונים ובתחרויות.

דגש נרחב בקורס שמים על אימונים עם ילדים ולא במקרה. כל ספורטאי מתחיל את דרכו המקצועית כשהוא ילד. כבר כילד הוא מוצא את עצמו מתמודד עם הרבה לחצים מהמשפחה, חברים לכיתה, חברים לקבוצה ולחצים סביבתיים שונים. עבודה נכונה של מאמן מנטאלי יכולה לעזור לו להתמודד איתם, לא רק בהווה אלא גם בעתיד, בין אם זה לעשות את המעבר מנוער לבוגרים ובין אם זה להתחרות כספורטאי מקצועי. לכן גם מאמנים בקבוצות ילדים יכולים להפיק תועלת מהקורס ולקבל כלים שיעזרו להם בעבודה עם ילדים בגילאים שונים ולעזור להם.

מעבר לכך, הקורס יכול להועיל לספורטאים (מקצועיים וחובבנים) אשר מתמודדים עם מצבים שונים במהלך הזמן, כגון כישלונות, הצלחות, ציפיות, אכזבות, לחצים, פציעות ועוד. יש מי שיכול להרשות לעצמו לקחת מאמן מנטאלי ויש מי שלא, בכל מקרה זה תמיד טוב לדעת כיצד להתמודד עם מצבים אלו, גם אם נעזרים עם גורם חיצוני, שכן לא תמיד הוא זמין.  

גם מי שאיננו מתעסק בספורט יכול למצוא עניין רב בקורס, בין אם הוא עובד כיועץ ארגוני ומחפש דרכים כיצד להתמודד עם קבוצה או עם יחידים, בין אם הוא עובד עם ילדים והורים במסגרות חינוכיות או אחרות. הכלים שמקבלים בקורס, מאפשרים לראות ולקבל דרכי התמודדות, אשר גם אם לפעמים נמצאים מולנו, הם לא תמיד ברורים או חשופים.

מה אני למדתי מהקורס

במהלך השנה האחרונה, מצאתי את עצמי משתמש לא פעם בכלים שקיבלתי בקורס. ייתכן מאוד שגם אלמלא הדברים שלמדתי, הייתי מגיע לתוצאה דומה, אך העובדה שידעתי למקד את עצמי, ולדעת באיזה כלי להשתמש וכיצד, כמו אדם שיודע באיזה ספר הוא ימצא את התשובות שהוא מחפש, מבליטה בעיניי את היתרונות של הקורס.

במרתון טבריה האחרון, קילומטר 36 בערך, הרגשתי שאני מאבד כוח ולא יכול להמשיך. אמרתי לעצמי שזהו, אני נכשל במטרה שלי, לא אצליח לסיים את המרתון בזמן שרציתי וספק אם בכלל אסיים אותו. קילומטר או שניים של נפילה טוטאלית, זה הרגיש כאילו אני צופה בתאונת דרכים של ציפיות ומחשבות, בשידור חי.

 

לירון במרתון טבריה

ואז משום מקום, התחלתי לדבר ולעודד את עצמי, התחלתי להגיד לעצמי דברים חיוביים, הרגליים אולי הפסיקו לעבוד אבל הראש רק התחיל, בשלב הזה, הקילומטרים האחרונים כבר היו קלים ופשוטים, הם אפילו היו מהנים אבל זה ללא ספק אחד הרגעים החזקים והמשמעותיים שהיו לי. סיימתי את המרתון בתחושה מצוינת.

הדיבור העצמי עזר לי לשכוח את מה שהרגשתי באותו רגע מבחינה פיזית. עצם זה שיכולתי לעודד את עצמי ועשיתי את זה, גרם לי להאמין ביכולות המנטאליות שלי, להעצים אותן, וכך הן יכלו להוציא לפועל את מה שיש בי עד הסוף. במובן מסוים זה עזר לי לחלק בצורה נכונה את מה שעמד לרשותי, פיזית ומנטאלית.

הדיבור הוציא מהמגירה את מה שידעתי שיש בי אך העייפות החלישה או גרמה לי לשכוח, וכך נוצר מצב יותר מאוזן, במקום שאשען רק על היכולות הפיזיות שנחלשו והייתי מודע לזה באותו שלב, הרי שיכולתי להישען על היכולות המנטאליות, כך המצב התאזן. גם אם זה לא הוביל לתוצאות שציפיתי להן לפני המרתון, הרי שבסופו הרגשתי שבע רצון מהדרך שעשיתי, התוצאה שהשגתי ובעיקר מכך שידעתי להשתמש נכון בכלים שעמדו לרשותי. זה הוכיח לי שיש לי את היכולות האלה ותמיד אוכל להשתמש בהן.

מאז נקטתי באותה גישה בכל פעם כשהרגשתי חלש, באימונים ובמרוצים. ברגע שהרגשתי מעט חולשה, מצאתי את הדרכים והמילים לעודד את עצמי בשביל שהראש יעשה את העבודה וזה הצליח. בכל פעם שעשיתי את זה, הרגשתי שאני מאזן את עצמי בצורה נכונה, לא נשען רק על יכולות פיזיות, שהן מראש מוגבלות ברמה מסוימת, ויכולות להישחק ככל שאני מתעייף, אלא עובד גם עם הראש.

לא רק בריצה גם בחיים, זה עזר לי. לאחרונה עברתי ניתוח ממנו פחדתי לא מעט. ניתוחים תמיד היו בשבילי סיפור לא פתור שגרר הרבה המון מחשבות לא נעימות. במשך מספר שנים סירבתי לעבור את הניתוח הזה בגלל הפחד, עד שהשנה החלטתי לעבור אותו. בימים שלפני הניתוח, שיחקתי עם עצמי משחק בו הכרחתי את עצמי לחשוב שזה בסך הכל טיפול שיניים ולא יותר מזה, הכרחתי את עצמי להאמין שאין הבדל בין השניים. זה מסוג הדברים שלמדתי בקורס. וזה עזר לי להיכנס לניתוח רגוע ושליו. עבורי זה היה תיקון על כל מה שחשבתי והרגשתי עד אז.  

מעבר לכך, במהלך הקורס התחלתי לשים לב דברים. פעם מרצה באוניברסיטה אמר לנו שסוציולוגים ופסיכולוגים שמים לנו את המציאות שאנחנו מכירים במסגרות הנכונות, הם נותנים הגדרות מדויקות לתופעות שאנחנו מכירים ולא יודעים להגדיר במילה אחת או מסתכלים עליהן בצורה מפוזרת. כך למעשה התחלתי לשים לב לדברים מסוימים בהתנהלות שלי, לשמר אותם או להסתכל עליהם בצורה אחרת. שמתי לב שיש לי רוטינות מסוימות שאני חוזר עליהן לפני תחרות והן חשובות לי, הבנתי שיש דברים שאינם נמצאים בשליטתי ועלי לקבל אותם, כיצד לא נותנים לדברים חיצונים להשפיע על העבודה, איך מתרכזים בעיקר באופן מעשי ולמה חשוב לא לתת לתוצאה להגדיר את התהליך.

 

תעודת סיום הקורס

לכן גם אם לא אהיה מאמן מנטאלי לספורטאים, אני יודע שקיבלתי לא מעט כלים שיכולים לעזור לי, בריצה ובחיים בכלל ואדע להשתמש בהם כשאצטרך אותם.  

המאמר נכתב על ידי לירון תמם, רץ למרחקים ארוכים, עוסק בכתיבת תוכן באינטרנט וכותב שירים שמתפרסמים באתר "שירים חדשים של לירון תמם".


printer