איך לבחור נעלי ריצה?

איך לבחור נעלי ריצה?

נעלי הריצה הפכו להיות פריט לבוש חשוב ביותר הן אצל רצים חובבים וכמובן משחקות תפקיד חשוב בעולמם של הרצים המקצוענים...

מאת: יובל שטיין – מאמן כושר אישי ומנהל צוות גוף1

15.5.17

נעלי הריצה הפכו להיות פריט לבוש חשוב ביותר הן אצל רצים חובבים וכמובן משחקות תפקיד חשוב בעולמם של הרצים המקצוענים. מותגי הנעליים נמצאים בתחרות שאין כמותה ובפרמטרים רבים: נוחות (התאמה לסוגי כף רגל), משקל, יציבות, שרידות ("קילומטרז'") ועוד, ובפנינו הרצים עומדות אפשרויות בחירה מרובות.

בנוסף למאפיינים הנ"ל, אי אפשר להתכחש למראה ולעיצוב של הנעליים. כולם רוצים גם להיראות טוב ועוד לא הזכרנו אפילו את ההשפעה של "המותג".. אך כמובן שבבחירת נעלי ספורט ונעלי ריצה בפרט, מעבר למראה הטוב ושמירה על צו-האופנה, יש מספר פרמטרים חשובים ונרצה להעלותם למודעות כאן.

במהלך ריצה מופעל כוח רב על כפות הרגליים, מפרק הקרסול והשוקיים. כל דריכה (Foot strike) היא בגדר אימפקט. הכוח החוזר המתקבל בכל דריכה הוא גדול ומשתנה בהתאם לטכניקת הריצה, סגנון הריצה, משקל הרץ ומשתנים נוספים ואין ספק כי לנעל עשוי להיות תפקיד מכריע ביעילות הריצה – הן מבחינת ביצועים ספורטיביים והן מבחינה בריאותית. מחקרים שונים שנעשו בתחום מצאו כי עוצמת הדריכה במהלך ריצה שקולה לפי-כמה ממשקל הגוף (מחקרים בנושא נעשו ע"י אונ' אורגון, חברת z-tech וחברת סאוקוני) ועל כן שימוש בנעלי ספורט לריצה מתאימות עשוי למנוע פציעות לאורך זמן.

 

 

השלב הראשון בבחירת נעל מתאימה הוא לדעת את סוג כף הרגל שלך. טיפוסים שונים ומגוונים של כף רגל קיימים בקרב אנשים, אך בחלוקה גסה, ניתן לסווג את כפות הרגליים ל-3 סוגים שונים.

סוגי כף רגל והשפעתם

  1. כף-רגל שטוחה (פלטפוס)\קשת נמוכה– קיימת נטייה לפרונצית-יתר (סיבוב פנימה)
  2. כף-רגל "ניטראלית"\קשת בינונית - בד"כ פרונציה תקינה, דריכה יעילה מבחינה ביו-מכנית.
  3. כף-רגל עם קשת גבוהה– קיימת נטייה לפרונצית-חסר ובלימת זעזוע גרועה.

המונח "פרונציה" – מתייחס לגלגול כף הרגל פנימה בשלב הדריכה בריצה. באופן רגיל\טבעי במהלך ריצה, הדריכה מתבצעת מהחלק החיצוני (הליטראלי) דרך צידו של העקב, ובסופו של דבר נוצר מגע של שאר כף הרגל עם הקרקע.

כאשר יש פרונצית-יתר, כף הרגל מתגלגלת חזק פנימה ולמעשה היסוד של כל היציבה נפגע. מכאן כבר עשויה להיות השפעה במעלה שרשרת היציבה על הברכיים (שקורסות פנימה במקרה זה), האגן, הגב ולפעמים אפילו הצוואר. על מנת לאפשר תיקון נכון, במיוחד במהלך פעילות אינטנסיבית, מיוצרות נעלי הריצה באופן שאמור לתמוך בסוגי כף הרגל השונים.

סוגי נעליים

נעליים לכף רגל שטוחה – נעליים לכף רגל שטוחה צריכות למנוע פרונצית-יתר. בנעליים אלה, הנקראות motion-controlלתיקון היציבות, ישנה תמיכה נוספת בחלק הפנימי (המדיאלי) של כף הרגל. באופן זה נמנע גלגול יתר של כף הרגל פנימה.בנוסף לנעליים אלה תומך-עקב קשיח יותר.

נעליים לכף רגל עם קשת גבוהה – נעליים שמאופיינות בריפוד משמעותי יותר ובולמי זעזוע. דרושות נעליים "רכות" וספוגיות יותר שמטרתן למלא ולתמוך בקשת הנוצרת בכף הרגל ולעזור לבלימת הזעזועים ומניעת פציעות.

נעליים לכף רגל ניטראלית – רצים בעלי כף רגל ניטראלית יותר "חופשיים" מבחינת יכולת הבחירה. רצים עם כף רגל ניטראלית יוכלו יותר בפשטות לסמוך על הנוחות בעת התאמת הנעל וכן לא נדרש להקפיד בצורה קיצונית על משתנים כמו בלימת זעזועים או ייצוב התנועה.

איך אדע איזה כף רגל יש לי?

ישנן מספר דרכים שאינן מהוות בדיקה מקצועית, אך בהחלט נותנות כיוון מצוין.

דרך אחד היא להרטיב את כפות הרגליים ולעמוד על דף נייר חלק. בדרך זאת, ניתן על פי טביעת כף הרגל לאבחן את סוג הרגל. למשל, כאשר מדובר בכף רגל שטוחה – הרי שכל טביעת כף הרגל והאצבעות תופיע (אין קשת!). בכף רגל נורמאלית נראה את צללית העקב, את צד כף הרגל ואת כרית כף הרגל והאצבעות (החלק הפנימי של כף הרגל לא יראה בדף).

במצב של קשת גבוהה נראה משהו דומה לטביעת כף רגל נורמאלית, אלא שהחלק החיצוני, צד כף הרגל יהיה מאוד דק (כלומר חלק גדול יותר מכף הרגל לא נגע בדף).

עוד דרך היא פשוט לנסות ולזהות את הדפוסים הללו בנעליים ישנות! בנעל שהשתמשנו בה רבות ניתן לדוגמא לראות נטייה מסוימת. נעל שנוטה פנימה או שהסוליה בחלק הפנימי שלה שחוקה יותר יכולה להעיד למשל על פרונצית-יתר.

בכל מקרה, תמיד ייעוץ ואבחון מקצועי יהיה יעיל ובריא יותר. בחנויות ריצה מקצועיות לביגוד והנעלת ספורט לעתים ישנם מוכרנים בעלי ידע שיוכלו לעזור.

טיפים להליך הקנייה עצמו:

  1. יש לקנות נעליים בשעות אחר הצהריים. בשעות אלה כף הרגל נמצאת במצב הכי רחב שלה.
  2. יש להתאים את הנעליים לפי סוג הריצה: שטח (שדה\כורכר) ? כביש? הליכון?
  3. לא מומלץ ליפול להבטחות הקשורות ב"טכנולוגיה" וכו'.. הנוחות תהיה לפני הכל.
  4. ראוי להבחין בין נעל ש"מחזיקה" את הרגל לבין נעל שמוחצת ולוחצת את הרגל.
  5. כדאי מאוד להביא גרביים אתם אנו נוהגים לרוץ. חנויות נעליים לעתים מביאות למי שלא הביא גרב – מעין גרב ניילון דקה. אין קשר בין מדידת הנעל עם גרב ניילון לבין גרב "רגילה".
  6. מראה ויופי הנעל הינו הפרמטר האחרון בבחירת הנעל.
  7. בחנות מקצועית ייתכן ויוכלו לבחון התאמה על פי מצב הנעל הישנה – כדאי להביא.
  8. אפשר לוודא בטלפון לפני שמגיעים – האם ניתן לצאת מהחנות עם הנעל לריצה קטנה.
  9. "עם הזמן הן יהיו נוחות יותר".. – מומלץ להימנע מרכישת נעלים שאינן נוחות כבר במעמד הקניה.

printer