5 סוגי אבקות חלבון המומלצות לרצים מקצועיים

5 סוגי אבקות חלבון המומלצות לרצים מקצועיים

חלבונים הם אבני הבניין הבסיסיות של כל תאי הגוף שלנו...

15.6.17

מאת אורן שלמה

5 סוגי אבקות חלבון המומלצות לרצים מקצועיים

 

חלבונים הם אבני הבניין הבסיסיות של כל תאי הגוף שלנו. בפרט הם בונים את רקמות השריר, ועל כן באופן טבעי ספורטאים זקוקים לכמות גדולה יותר של חלבונים ביחס לכלל האוכלוסייה. גם רצים מקצועיים - בין אם מדובר בספרינטרים שזקוקים למקסימום כוח מתפרץ, ובין אם מדובר על רצים למרחקים ארוכים שלצד הכוח זקוקים גם לסיבולת לב-ריאה גבוהה במיוחד - צריכים לספק לגוף שלהם עוד חלבונים. המאמר שלפניכם סוקר סוגי אבקות חלבון שונים הקיימים בשוק ומשמשים בין השאר גם את מי שעוסק בריצה.

אבקת חלבון היא דרך אפקטיבית ונוחה במיוחד לעשות זאת, שכן בזכות אותן אבקות חלבון המומלצות לרצים אין צורך לאכול כמויות גדולות של מזון עתיר חלבונים. בהקשר זה כדאי לזכור שלא מעט מאכלים עשירים בחלבונים הם גם עתירי קלוריות או חומרים שלא תורמים לגוף ואפילו עלולים להזיק לו (למשל שומן רווי שנמצא במזון מן החי).

אבקות חלבון לרצים

"גם רצים למרחקים ארוכים שלצד הכוח זקוקים גם לסיבולת לב-ריאה גבוהה במיוחד - צריכים לספק לגוף שלהם עוד חלבונים."

הסוגים השונים של אבקות החלבון

תחום אבקות החלבון מתאפיין במגוון מותגים ובעיקר סוגים שונים, וכדאי להבין מה מייחד כל אחד מהסוגים של אותן אבקות חלבון המומלצות לרצים מקצועיים:

* אבקת חלבון whey - נקראת גם אבקת חלבון מי גבינה. מיוצרת מהנוזלים המופרשים במהלך גיבון חלב לכדי גבינה. קצב הספיגה והפירוק של החלבונים מסוג זה מהיר, ואם הוא נלקח לאחר אימון הריצה או לפניו, מתעצם האימפקט של האימון.

* אבקת חלבון מי גבינה איזולט - אבקה שגם היא מבוססת על הנוזלים הנ"ל, כש"איזולט" מציין תהליך שעוברים מי הגבינה להוצאת פחמימות ושומנים, והעלאת אחוז החלבון ליותר מ-90%. בהתאם סוג זה נחשב לאיכותי יותר.

* אבקת חלבון קזאין - גם אבקת חלבון קזאין מופקת ממי גבינה. ההבדל בינה לבין שני סוגי אבקות החלבון הקודמים הוא בקצב הפירוק האיטי במיוחד של חלבון זה, עד 7 שעות, ובהתאם הוא מיועד לצריכה לקראת הלילה, כך שגם במהלך השינה השרירים יקבלו את החומרים הנחוצים להם ובפרט את חומצות האמינו החיוניות שמכילים החלבונים.

* אבקת חלבון ביצה - מתאים בעיקר לרצים בעלי רגישות ללקטוז.

* אבקות חלבון טבעוניות - אבקות חלבון מסוג זה מיועדות לא רק לספורטאים שעברו לטבעונות, אלא גם לרצים שמעדיפים לא לצרוך חלבונים מן החי. חשוב לציין שישנם מספר מקורות צמחיים לאבקות חלבון טבעוניות ובראשם האפונה והסויה.

כאן תוכלו לקבל מידע נוסף על סוגי אבקות חלבון שונים.

אבקות חלבון לרצים

 

חשיבותו של הייעוץ המקצועי

המפתח לשימוש יעיל ובטוח באבקת חלבון הוא התייעצות עם מומחה - רופא או רופאה בעלי ידע נרחב בתחום התזונה ו/או רפואת הספורט או תזונאים מוסמכים שכבר צברו ניסיון בעזרה לספורטאים, ורצוי אפילו רצים מקצועיים, לגבש תפריט מנצח שכולל באופן טבעי גם את אחת מאותן אבקות חלבון המומלצות לרצים.

הסיבה לכך היא שלמרות שלמשל אבקת חלבון מי גבינה איזולט היא תמיד אבקת חלבון המופקת מאותם נוזלים המופרשים במהלך גיבון גבינה ועוברת תהליך שמסלק חלק מהפחמימות והשומנים, עדיין ישנו הבדל, שעשוי להיות בלתי מבוטל, מבחינת האינטראקציה בין אותו חלבון לבין גוף האצן שצורך אותו. בנוסף חשובה מאוד ההתייחסות הכוללת לתזונה ויצירת שילוב אופטימלי בין תפריט לתוספים, דבר שרק מומחים בתחום יכולים להבטיח לכם.


printer